Shocking hoeveel mainstream films er zijn waarin vrouwen slechts zijdelings een rol in spelen. Alison Bechdel (van de briljante strip Dykes to Watch out for) introduceerde halverwege de jaren ‘80 een eenvoudige test om te bepalen of het zin heeft een film te bekijken. Wanneer er 1) twee of meer vrouwen in voorkomen die 2) met elkaar praten, waarbij 3) het onderwerp van gesprek iets anders is dan een man, dan is de film een bioscoopbezoek waard.
Opvallend weinig films komen door de ballotage ondanks de extreem lage drempel. Op de website bechdeltest.com blijkt dat maar iets meer dan de helft van de ingebrachte films voldoet aan alledrie de voorwaarden. En als je dan bedenkt dat in Nederland praktisch evenveel mannen als vrouwen een bioscoopje pakken, is het echt raar dat de westerse filmindustrie vooral films lijkt te willen maken die gericht zijn op of gaan over mannen.
Het zou in deze tijd normaal moeten zijn dat de ideeën en de geschiedenis van vrouwen in films even vaak en even inhoudelijk te zien zijn als die van mannen, maar kennelijk is een vrouwenverhaal nog niet boeiend genoeg voor financiers om te bekostigen. Of erger nog: nemen vrouwelijke filmliefhebbers veelal genoegen met die ondergeschikte rol.
Is de rol van vrouwen in film marginaal, in de media die een uiting zijn van wat er dagelijks in de wereld gebeurt, is het minstens zo slecht gesteld. Zeker als het gaat om deskundigen die bijvoorbeeld aanschuiven bij discussieprogramma’s als Pauw en Witteman of bij De Wereld draait Door. Kennelijk zijn het in de beleving van redacties vooral mannen die kennis van zaken hebben. Alhoewel er ongetwijfeld vrouwen zijn te vinden die in veel gevallen de stoel van zo’n mannelijke expert zouden kunnen innemen.
In 2005 wees internationaal onderzoek uit dat de man-vrouwverdeling in de media 80 om 20 procent is. Uit onderzoek uit 2009 door vrouwenindemedia.nl blijkt dat dit in Nederland niet anders is. In het gedrukte binnenlandse nieuws komen bovendien mannen ook nog eens regelmatig aan het woord als deskundige, wanneer het een vrouwenonderwerp betreft.
Vrouwenindemedia.nl biedt tegenwicht aan deze dominantie met een aanbod van bijna 1400 boeiende vrouwen. Zij hebben zichzelf op de site aangemeld omdat ze vanwege hun deskundigheid op allerhande onderwerpen benaderbaar zijn voor de pers. Gezien de testimonials leidt dit in een aantal gevallen echt tot meer zichtbaarheid. Bovendien kunnen redacties met dit diverse aanbod nooit meer beweren dat er geen deskundige vrouwen te vinden zijn.
Ik roep daarom bij deze boeiende LBT-vrouwen op, die hun deskundigheid zouden willen delen met de media. Je komt dan niet alleen in aanmerking voor een profiel bij vrouwenindemedia.nl. maar krijgt ook een profiel op het binnenkort te lanceren lesbischealliantie.nl. Deze site biedt toegang tot alles wat LesBisch Nederland te bieden heeft, dus ook toegang tot de mening en expertise van LBT-vrouwen. Want zeg nou zelf, Henk Krol doet het fantastisch in de media, maar kunnen we niet beter en vaker onze eigen stem laten horen als het óns aangaat? Mail voor meer info naar irene@stichtingondersteboven.nl
Irene Hemelaar is creatief ondernemer en roze barricadenbeklimmer. Ze houdt van Mariska en hokt met konijn Ben.