Geachte bestuurders, commissieleden, voorzitter,
Met betrekking tot Handhaving Uitvoeringsplan Nieuw-West 2018 lees ik op pagina 3 dat ondanks dat de gemeente kiest voor een programmatische benadering, dat de reactieve handhaving niet uit beeld verdwijnt. “Signalen, handhavingsverzoeken, meldingen en klachten van derden en ook acute situaties blijven aanknopingspunten voor handhavingsactiviteiten.” En op pagina 4: “Prioritering houdt niet in dat we geen aandacht meer schenken aan andere problematiek. We blijven reageren op klachten en handhavingsverzoeken. Bovendien blijven we optreden tegen evidente overtredingen en excessen. Onze geloofwaardigheid van de handhaving is namelijk in het geding als onze handhavers aan voor burgers herkenbare overtredingen voorbij lopen.” Einde citaat.
Als bewoner van de Osdorperweg, actief in de werkgroep Landelijk Oud-Osdorp van de Dorpsraad, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het woord ‘blijf’ een wassen neus lijkt. Wij snakken na zoveel jaar discussie naar een daadkrachtig begin van handhaving.
Wij willen dat het stadsdeel begint met:
- Handhaving op parkeeroverlast door parkeren in de berm en andere plekken die daar niet voor zijn bedoeld. Europese verordeningen die dit onmogelijk zouden maken zijn makkelijk te tackelen door officiële parkeerhavens te realiseren en ‘fysieke maatregelen te treffen’.
- Handhaving op het sluipverkeer op de Osdorperweg binnen de tijden dat de Osdorperweg niet toegankelijk is voor ‘doorgaand’ verkeer en 24 uur per dag 7 dagen per week dat er te zwaar vrachtverkeer over de weg rijdt.
We hebben gezien dat er 2 nieuwe borden aan de ‘verbods’-collectie van wirwar aan verbodsborden zijn toegevoegd, 1 op de Ookmeerweg met een verbod voor vrachtverkeer dat de Osdorperweg als doorgaande weg wil gebruiken en 1 bord vanaf de kant van Halfweg waarin eindelijk bijtijds een maximum aan breedte en gewicht wordt vermeld. Beide borden hebben nog niet tot minder vrachtverkeer geleid.
In het handhavingsplan wordt niet gesproken over snelheidsovertredingen. Het is bekend dat ongeveer 15% van de auto’s zich aan de snelheid houdt op de Osdorperweg. Via de centrale stad vernamen we dat de Osdorperweg is benoemd in het concept Regionaal Verkeershandhavingsplan als laserlocatie (snelheidscontrole met lasergun). We zijn benieuwd op wat voor wijze het stadsdeel op de hoogte is van deze plannen en hoe een en ander integraal gaat worden aangepakt.
Fijn dat er een goede post onvoorzien in het plan is opgenomen. Wij zijn klaar voor jullie daadkracht! Dankuwel.
14 februari 2018
Irene Hemelaar
De reactie van de stadsdeelraadsleden en de bestuurders lees je hier:
Conclusie. Er gebeurt voorlopig weinig, behalve dat de weg mogelijk een flitslocatie wordt dit jaar.
Deze onverkwikkelijke situatie loopt al sinds 2002. Er zijn (combinaties) van maatregelen mogelijk volgens portefeuillehouder Bobbeldijk, maar dit moet worden onderzocht. Hoe lang heb je daar voor nodig? Dit speelt echt al jaaaaren.
Baadoud raadt aan fout parkeren in de berm wél te melden, ook al blijkt dit nergens toe te leiden – wat Bobbeldijk bevestigt. En dan is het allemaal ook nog eens een kwestie van geld of er constructief en duurzaam iets kan worden gedaan (ihkv herprofilering Osdorperweg).
Raadslid Jeroen Mirck merkte verstandig op: “De portefeuillehouder [de heer Bobbeldijk] heeft het over het onderzoeken van de mogelijkheden of je daar snelheidsremmende maatregelen zou kunnen treffen, maar is dat niet gewoon een hele serieuze denkrichting die we sowieso op zouden moeten gaan gelet op het verhaal dat meneer Baadoud net schetste dat dit een probleem dat nooit weg is geweest en dat waarschijnlijk ook nooit weggaat als er niks verandert.”
Kortom… we moeten naar de centrale stad willen we structureel iets gewijzigd krijgen!