Directe reactie op inspreken:
Jeroen Mirck – D66 -> is het erger geworden?
Irene Hemelaar – inspreker: Ik woon sinds bijna 2 jaar aan de Osdorperweg dus ik kan alleen over die periode spreken. Ik denk dat bijna niemand zich aan de snelheid houdt, ik denk dat er heel veel in de berm wordt geparkeerd, ik denk dat heel veel mensen de Osdorperweg als sluiproute gebruiken en dat zal met het onderhoud aan de N200 alleen nog erger worden. Eigenlijk moet je Osdorperweg overstijgend gaan kijken naar de problematiek en ook dus naar de handhaving. Er zijn dus héééél veel verkeersborden; ik heb ze allemaal gefotografeerd, maar die zijn een wassen neus als er niet gehandhaafd wordt.
Reacties raad nà het inspreken.
Heer de Wilt GL -> ingaan op betoog van mw. Hemelaar. Wat zijn de activiteiten van Handhaving bij de haar zijn bij de door haar voorgelegde problematiek. Bang dat ie antwoord weet, maar graag portefeuillehouder zijn licht erover laten schijnen
Gerard Molewijk BNW81 – snelheidsduivels Osdorperweg. Algemeen bekend. Zo’n mooie rechte straat, gaspedaal makkelijk indrukken omdat er weinig bochtjes zijn. Is natuurlijk algemeen bekend dat het daar gebeurt. Kunt u (Erik Bobeldijk) als het ware tegen de inspreker zeggen waardoor er toch een of andere maatregel in de steiger staat om dit probleem op te lossen.
Achmed Baadoud vz DB Sinds 2002 is Osdorperweg een punt van discussie. De wens die wij hebben vanuit het verleden was die Osdorperweg te beschermen. We zijn natuurlijk heel lang bezig geweest om de grote bedrijven aan de Osdorperweg te verleiden om te vertrekken. Dat is helaas niet gelukt, de bedrijven weigerden te vertrekken. Dus dat betekent, ja zwaar verkeer, ja dat is er en zolang ze niet vertrekken zal dat altijd een probleem zijn. Het parkeren in de berm, ja het is net zoals met afval hè, uw buren met een afvalcontainer, die een container weten te vinden, maar de afvalzak daarnaast zetten, maar ik neem het zeker even mee, want ik kan u wel vertellen als portefeuillehouder Handhaving, we hebben wat gehandhaafd de afgelopen jaren aan de osdorperweg kan ik u vertellen de afgelopen jaren. Misschien wat te weinig op snelheid, omdat we daar met de politie, mijnheer Witting, misschien nog wat strakkere afspraken over moeten maken, maar ik kan u met opgeheven hoofd zeggen dat we behoorlijk hebben gehandhaafd aan de Osdorperweg. Dat is niet de snelheid, misschien nog niet alles, wat u wenselijk vindt als AB, als bewoner, maar ik denk als ik terugkijk naar waar we vandaan komen als het gaat om handhaving dan denk ik dat ik oprecht kan zeggen dat we daar behoorlijk capaciteit voor hebben uitgetrokken en dat varieert van bouwsels die daar neergezet werden zonder vergunning en alles wat daarmee te maken heeft.
Wat zou wenselijk zijn. De borden staan er en ik heb helaas ook de de dame van 87 die is overleden op het kruispunt Osdorperweg Ookmeerweg. Dan probeer je als bestuurder ook naar jezelf dat je het maximale hebt gedaan om dat te kunnen voorkomen. Nou, we hebben en deel van de Osdorperweg waar drempels zijn aangelegd, waar de fietsroute is aangelegd. Helaas het tweede deel laat op zich wachten, maar ik kan u verzekeren dat dit in het DB hoge prioriteit heeft. Als het goed is krijgt u eerdaags een brief waarin we u ook gaan informeren over de stand van zaken aan de Osdorperweg. Misschien dat de heer Bobbeldijk daar zometeen nog iets aan toe kan voegen en de zorg over de sluiproute straks over de afwaardering van de Haarlemmerweg hebben we ook geuit hier in de raad maar ook richting de stad waar ook wij ons echt zorgen over maken dat de Osdorperweg echt een sluiproute gaat worden tussen de haarlemmerweg en de Ookmeerweg. Het is nu al een probleem, dus laat staan als straks de Haarlemmerweg eruit wordt gehaald. Kan ik u vanavond als bewoonsters of u als AB toezeggen dat er niet meer hard wordt gereden? Nee, helaas. Kan ik u vertellen dat ik frequent in mijn handhaving en dan kijk ik ook naar mijn ambtenaren, meestal als ze nee gaan schudden, dan zeg ik iets verkeerd dat ik in elk geval in de berm, het auto in de berm parkeren dat we dat nou, wat vaker gaan doen. We hebben de voorbeelden waar we op een gegegeven moment signalen meneer Mirck, via de MORA (?) dus als u ons blijft voeden met MORA-meldingen, er staat weer een auto in de berm, dan is dat een signaal voor ons om daar extra op te gaan handhaven voor mensen die ergens staan geparkeerd waar ze niet horen te parkeren. Misschien dat de heer Bobeldijk iets kan toevoegen over de Osdorperweg, voorzitter.
Erik Bobbeldijk, lid DB, Ja want ook mevrouw Hemelaar had zelf ook al in het verleden een en ander opgezocht over wat wel en niet kon qua handhaving. Knap werk, moet ik zeggen. Want inderdaad, de berm zonder extra maatregelen, vandaar dat mevrouw dan ook had dat je dan parkeerhavens nodig hebt, schijnt, conform de Europese regelgeving niet handhaafbaar te zijn, heb ik begrepen uit het speurwerk van mevrouw Hemelaar, dus wat dat betreft eh…
Er loopt ook een herinrichtingsproject voor de Osdorperweg heel binnenkort gaat er een brief uit. We hebben in ieder geval voorgenomen om ook als er bepaalde dingen bijvoorbeeld onderzocht moeten worden en dus nog niet zoveel zichtbaar is voor bewoners dat er in ieder geval ieder kwartaal een nieuwsbrief naar de bewoners gaat wat we op dat moment aan het onderzoeken zijn. Er zijn wel degelijk mogelijkheden in de inrichting om de snelheid te remmen, want die snelheid is inderdaad veel en veel te hoog op de Osdorperweg. We hebben een keer een eh week gemeten en misschien een herhaling van want ik heb het wel eens vaker gemeld in die week was de piek op 159 kilometer per uur op een 50 kilometer-stuk, echt bizar hoog maar dat was dan nog niet eens zo’n extreme uitschieter als je de rest van de week nam. Er wordt echt gewoon de hele week veel te hard gereden op die weg. Dat kan je bijvoorbeeld met cascades enzovoorts kan je de weg inrichten, maar dat geeft wel wat onderzoekswerk. Ik begreep dat mogelijk de heer Brand [?], een ambtenaar, iets uit kan leggen over de laserlocaties. Ik begreep misschien wel een laatste feit vers van de pers is.
Heer Brand, ambtenaar: De vraag was over de laserlocaties wat wij als stadsdeel daarin hebben gedaan. Dan is het zo dat vanuit de politie het flitsteam ieder jaar wordt gevraagd aan de stad Amsterdam op welke locaties er volgens de stad het best ingezet kan worden. Die vraag wordt in eerste instantie gesteld aan onze collega’s van openbare ruimte en vanuit het stadsdeel hebben wij verkeer en openbare ruimte geadviseerd om aan de Osdorperweg – hebben wij ingediend als prioriteit 1 – inderdaad mee te nemen als flitslocatie in een handhavingsplan. Voor zover ik weet staat ie nog steeds op de conceptlijst bij de politie. Ik heb alleen de definitieve lijst nog niet mogen inzien. Naast de flitslocaties zijn we ook nog voornemens om op de Osdorperweg in afwachting van eventuele grotere maatregelen ook nog snelheidsinformatiedisplays neer te zetten die als effect hebben dat een klein deel van de automobilisten toch die snelheid naar beneden gaat brengen en dat we opnieuw gegevens gaan verzamelen die eventuele maatregelen beter onderbouwen.
Jeroen Mirck D66: heb ik nog een vraag over de herinrichting van de Osdorperweg. De portefeuillehouder heeft het over het onderzoeken van de mogelijkheden of je daar snelheidsremmende maatregelen zou kunnen treffen, maar is dat niet gewoon een hele serieuze denkrichting die we sowieso op zouden moeten gaan gelet op het verhaal dat meneer Baadoud net schetste dat dit een probleem dat nooit weg is geweest en dat waarschijnlijk ook nooit weggaat als er niks verandert.
Erik Bobbeldijk: Nou moet ik zeggen, in het voortraject zijn ook al diverse zaken onderzocht en we weten ook welke dingen allemaal kunnen, maar waar het onderzoek meer zit is dat je voor die herinrichting dus bepaalde andere dingen, om 1 ding te noemen, of je de dijk verder moet verstevigen met bijvoorbeeld damwanden. Dus er zijn diverse zaken die nog in onderzoek zijn om tot een definitieve inrichting van die Osdorperweg te komen. Dus we weten best wel een aantal zaken die remmen, we weten bijvoorbeeld ook dat een drempel op een dijk niet goed gaat werken, en dat weer andere zaken wel goed werken, dus er zitten diverse onderzoeken bij waarbij dan wel ook de vraag is, welke dingen combineer je. Doe je 1 ding of meerdere dingen? En hoe combineer je dat en ook uiteindelijk gaat het ook allemaal om geld. Blijft het uiteindelijk nog wel betaalbaar, maar in ieder geval staat bij de inrichting dat er niet meer zo geracet kan worden als er nu geracet wordt is wel een eis nummer 1 die we mee hebben gegeven in het zoeken naar de inrichting.
Achmed Baadoud: Dus we zullen misschien naast een lasergun ook nog wat boze gezichten, het liefst hebben we natuurlijk smileys op de Osdorperweg straks.